Please enable / Bitte aktiviere JavaScript!
Veuillez activer / Por favor activa el Javascript![ ? ]

Menderita Penyakit Langka Balita Ini Tak Boleh Mandi Seumur Hidup

Noah Yaxxley (foto: mirror.co.uk)

Mandi menjadi acara penting biar badan tetap bersih dan tidak bau , apalagi bagi yang tinggal di iklim tropis mandi menjadi sebuah acara wajib. Namun bagaimana kesudahannya jikalau ada seseorang yang tak boleh mandi seumur hidup?

Seorang balita yang beru saja berusia 16 bulan , Noah Yaxley , menderita kelainan yang membuat dirinya tak boleh mandi. Jika kulitnya terkena air , tubuhnya akan membiru dan mengalami kejang-kejang.

Dilansir Mirror.co.uk , Noah menderita kelainan khusus pada kromosomnya. Saat orang tuanya ingin memandikan Noah , belum sempat terkena air , badan Noah eksklusif menggigil dan membiru.

Bukan hanya menggigil dan membiru , penyakitnya itu dapat menjadikan hal yang lebih berbahaya lagi , ialah kematian. Kelainan kromosom yang diderita Noah akan membuatnya terkejut dan terkena serangan jantung secara mendadak.

Selain serangan jantung , Noah juga akan mengalami epilepsi , suhu badan yang turun drastis. Karena hal inilah Noah selalu berpakaian tebal dan hangat.

Noah tak boleh mandi , dia hanya boleh diusap oleh spon yang telah dicelupkan pada air hangat. Penyakit langka ini hanya terjadi pada 200 anak di dunia dan belum ditemukan obatnya.
loading...